Boekingssysteem maakt gemeente Utrecht rijk

12 augustus 2021

‘Gaat het met u, mevrouw?’ Een bezorgde stadsgenoot is, net als ik, geschrokken. Gelukkig, mijn hoofd is nog heel. Al stootte ik het keihard tegen het fietsenrek boven mij in de stalling op het Vredenburg en kan ik mijn tranen nog maar net bedwingen. Had de gemeente deze U-stalling, die zij beheren, niet beter kunnen onderhouden? Het is duidelijk, ik ben met mijn verkeerde been uit bed gestapt. Het wordt een lange, lange dag.

Later die dag besluit ik baantjes te gaan zwemmen in zwembad de Krommerijn.  Ik boek online, zoals dat nu moet. Ben verbaasd dat je alleen een blok voor zwemmen kan reserveren maar niet kunt annuleren. Het lijkt wel een tweedehands boekingssysteem.
Ik koop online twee losse kaartjes voor vandaag en gelijk ook maar voor morgen. Hou ik de flow erin. Na het reserveren bedenk ik dat ik dat het tijdstip van de reservering voor de dag erna eigenlijk niet uitkomt en wil ik het verplaatsen naar een ander tijdstip. Dat is niet mogelijk. Omdat je dus alleen kunt reserveren en niet annuleren.
Bij de kassa van het zwembad informeer ik hiernaar.

‘Dan moet je een nieuw kaartje kopen’, zegt de jongen achter de receptie. Dat had ik inderdaad online gelezen, maar kon ik niet geloven.

‘Voorheen was het anders’, zegt hij. ‘’Toen bleek dat mensen met rittenkaarten ver vooruit planden en dan constant annuleerden. Nogal een gedoe.’

‘Waarom bouwen jullie dan in het systeem niet in dat je per persoon maximaal twee afspraken kunt inplannen?’ vraag ik hem.

Daar had hij natuurlijk geen antwoord op. Hij vertelt dat je alleen met coronaklachten de afspraak kunt verplaatsen. Per mail. Niet via het systeem.

‘Dus als ik morgen laat weten dat ik corona of coronagerelateerde klachten heb, dan behoud ik de €5,40 van het kaartje en kan ik op een ander moment gaan zwemmen?’

Dat beaamt hij.

”Aannuleren van uw reservering is helaas niet mogelijk via het nieuwe systeem”

Het gaat niet om mezelf dat ik mij zo boos maak over dit systeem. Het gaat mij om de mensen die door allerlei omstandigheden moeite hebben met online reserveren, maar wél graag willen bewegen, willen zwemmen. Oudere mensen die niet zo computervaardig zijn, mensen die niet goed kunnen lezen, of de taal niet goed begrijpen. Mensen die per ongeluk een verkeerde tijd aanklikken. En dat is kassa voor de gemeente Utrecht, eigenaar van het zwembad. Daar zakt mijn badpak van af!

We accepteren het toch ook niet als in de horeca je afhaalmaaltijd op een ander tijdstip wilt afhalen en je opnieuw je maaltijd moet boeken én betalen. Of dat je afspraak bij de kapper verplaatst en je voor twee afspraken in plaats van één betaalt.
Je maakt mij niet wijs dat er, met alle mogelijkheden van deze tijd, geen systeem is waar je niet kunt annuleren of verplaatsen. Er zijn zelfs gratis tools hiervoor te verkrijgen!

Gemeente Utrecht, maak een reserveringssysteem dat vriendelijk is voor iedereen. En als dat écht niet mogelijk is, zorg dan op zijn minst dat er een platform komt waar mensen met elkaar kunnen ruilen van plek. Ga met de tijd mee! Had een oproep gedaan welke Utrechters ervaring hebben met een vooruitstrevend boekingssysteem. Maak er een winactie van. Betrek je inwoners erbij, als je er zelf niet uitkomt!

De pijn van het stoten van mijn hoofd is eind van de dag voorbij. Met het schrijven van deze column verdwijnt ook de hoofdpijn rond het boekingssysteem. Vanzelfsprekend in de hoop dat de gemeente daadwerkelijk aan de slag gaat met het systeem. Ik hou het in de gaten!

Deze column is gepubliceerd in de NuK (De nieuwe Utrechtse krant).

 

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook

Een ziekenhuis zonder medewerkers

Een ziekenhuis zonder medewerkers

Opkomen voor (de rechten van) mensen, dat is de rode draad in mijn leven. Toen ik drie jaar geleden door de FNV gevraagd werd om als consulent de belangen van de medewerkers Zorg & Welzijn bij mijn werkgever, het UMC Utrecht te behartigen, ben ik die uitdaging...

Stadsdichters

Stadsdichters

“De herinnering is het penseel, dat het best de kleur toevoegt aan de echte poëzie” Rabindranath Tagore. De kunst van het dichten is niet alleen voorbehouden aan onze stadsdichters Ingmar Heytze, of Ruben van Gogh. Dat bewijst het project Dichterbij de zorg....

Een plek onder de dom

Een plek onder de dom

Een veilig huis. Een plek onder de Dom en altijd iemand in de buurt die van je houden kon. Als ik door onze mooie stad loop, weet ik dat veel kinderen in Utrecht geen veilig thuis hebben. Wat zouden zij graag schuilen in of bovenop de Dom. Waar ze uitzicht hebben over...

Hallo vreemdeling! Wat is je verhaal?

Hallo vreemdeling! Wat is je verhaal?

Normaal kom ik je tegen op festivals, hier in de stad. Nu, in deze andere tijd, wandelen we elkaar tegemoet op de Singel. We herkennen elkaar, raken aan de praat en lopen samen op. Groen is de kleur van leven, van vernieuwing. Dit groene plekkie in Utrecht, de Singel,...

HET BOEK KOMT ERAAN

 

Mijn boek 'Het verborgen meisje' verschijnt op 2 november 2021, in de Week van de Pleegzorg. Bestel nú en ontvang 't zodra het zover is!

 

"Het verhaal van Lily is pijnlijk en mooi tegelijk. Ik voelde het en ik voel met haar mee. Hopelijk helpt het anderen te begrijpen en in te zien dat alles wat een mens meemaakt, hoe jong ook, gevolgen heeft, soms zelfs een leven lang."

Karin Bloemen
Zangeres, pleegouder

 

BESTEL NU >

You have Successfully Subscribed!